Postlister
Gå direkte til postlisten (åpnes i nytt vindu)
Gå til skjema for bestilling av dokumenter (åpnes i nytt vindu)
I postlisten finner du en oversikt over arkivverdig post som har kommet inn eller gått ut fra Harstad kommune. Listen legges ut med to dagers etterslep.
Forklaring på koder/overskrifter i postlisten
Under overskriften Type står det U eller I som betyr dokumenttype. Dokumenttype I er inngående brev til kommunen og U er utgående brev fra kommunen.
Hovedregel om offentlighet
Hovedregelen er at alle saksdokumenter kommunen sender og mottar er offentlige. Dette følger av Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova), § 3.
Hvis det er opplysninger i et enkelte dokument som i medhold av lov eller forskrift er undergitt taushetsplikt vil disse opplysningene bli unntatt fra dokumentet. Dersom dette medfører at dokumentet blir misvisende i forhold til opprinnelig innhold, eller at de unntatte opplysningene utgjør den vesentligste del av dokumentets innhold kan dokumentet i sin helhet unntas fra offentlighet, jfr. offentleglova § 12.
Også en rekke andre dokumenter kan unntas fra offentlighet etter nærmere bestemmelser i offentleglova kap 3, og Forskrift til offentleglova av 17.10.2008.
Dokumenter som er unntatt offentlighet har som oftes Avs/Mot og deler av Innhold teksten sladdet med ********.
Mer informasjon
- Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova) hos Lovdata
- Rettleiar til offentleglova
Kommunens postlister/journal
Kommunens inngående og utgående post registreres daglig i henhold til regler i forskrift om offentlige arkiver av 11.12.1998 (arkivforskriften). Inngående post i kommunens sentrale post/saksbehandlingssystem fordeles til saksbehandlere som har ansvar for den videre oppfølging og behandling av saken.
Postlistene (journalen) er offentlig. I de tilfeller det ikke er mulig å registrere et dokument i postlisten uten å røpe opplysninger som er undergitt lovhjemlet taushetsplikt vil slike opplysninger være utelatt, jfr. arkivforskriften § 2-7, 3. ledd.
Unntak fra regelen om offentlighet gjelder i forhold til enkelte sakstyper, bl.a. barnevernsaker og saker etter lov om sosiale tjenester. Dette fremgår av forskrift til offentlighetsloven pkt. VI.
Hvordan dokument gjøres kjent
Gjennomsyn av dokumenter som er offentlige kan skje på rådhuset. Dersom det ønskes kopi av slike dokumenter vil du som hovedregel få dette gratis ved henvendelse til kommunen, jfr. offentleglova § 8. Alternativt kan man bestille dokumentet over internett og få tilsendt kopi pr. e-post eller pr. post. Gå til Skjema for bestilling av dokumenter.
Klage over kommunens avslag om innsyn
Dersom du får avslag på begjæring om innsyn i dokumenter kan du klage på avslaget til fylkesmannen. En slik klage sendes kommunen for forberedende behandling og oversendelse, jfr. offl. lovens kap 4.