Melding til kommunen
Hva kan du gi tilbakemelding på?
Harstad kommune yter et stort spekter av tjenester til befolkningen. Kommunen er opptatt av at tjenestene skal holde en tilfredsstillende kvalitet (i tjenestebeskrivelsene kan du lese hva kommunen forplikter seg til på det enkelte tjenesteområde). Likevel kan det hende at ikke alt er som det skal være. Da er det at du som bruker av tjenesten, kan og bør gi tilbakemelding til kommunen.
Tilbakemeldingen må ha sammenheng med tjenester som kommunen yter eller skal yte. Problemet kan være at du ikke har fått tjenesten, eller at du har fått en for dårlig tjeneste. Det kan være at det er kommunalt utstyr eller eiendom som er skadet eller ødelagt, eller tiltak som ikke er blitt gjennomført, osv. (Du kan også gi tilbakemelding på funksjoner på kommunens hjemmeside som eventuelt ikke fungerer.)
Dessuten er det også velkomment med innspill om hvordan tjenester kan utføres på en bedre og kanskje mer effektiv måte. Slike innspill kan være til nytte både for kommunens ansatte og de som mottar tjenesten.
Hva du ikke skal bruke tilbakemeldingsskjemaet til
Skjemaet skal ikke brukes til å gi kommentarer i en sak der du selv er part. I slike tilfeller tar du kontakt med din saksbehandler. Skjemaet skal heller ikke brukes til utspill av politisk karakter.
Hvordan gjør du det?
Klikk deg inn på tilbakemeldingsskjemaet. Her skriver du først inn hva meldingen gjelder. Videre kan du skrive inn forbedringsforslag hvis du har slike.
Du er ikke nødt til å skrive inn navn og øvrig kontaktinformasjon, men dersom du vil ha en direkte tilbakemelding fra saksbehandler, må du gjøre det. Vi lover deg at i så fall, skal du få melding fra aktuell saksbehandler på e-post eller telefon innen 2 uker.
Hvorfor tilbakemelding?
Harstad kommunes tibakemeldingsordning skal bidra til at utvikling av kommunens tjenester skjer i samspill med brukerne og innbyggerne.
Gjennom meldingsordningen sikres en systematisk registrering og oppfølging av meldinger. Forventninger til og erfaringer med kommunens service og tjenester blir synliggjort. Kommunikasjonen mellom melder og den kommunalt ansatte bidrar også til å skape tilgjengelighet og nærhet, og det er en forutsetning når målet er samspill og tillit som virkemiddel for utvikle og forbedre tjenestene.
Hvert år vil det bli gjennomført en analyse av meldingene, både på resultatenhetsnivå og for kommunen som helhet. Sammenstilt med andre resultater, er meldingsordningen på denne måten vurderingsgrunnlag for prioriteringer og iverksetting av korrigerende tiltak.