skysol.png Været i Harstad
Logo Trygge lokalsamfunn/Safe Community
Du er her: Harstad skole»Hjem»Barn og unge»Skole og SFO»IKT grunnskole

IKT grunnskole

Informasjon om IKT i grunnskolen i Harstad kommune.

Å kunne bruke digitale verktøy er som en av fem basisferdighetene integrert i læreplanen i kompetansemål i alle fag. IKT og digitale ferdigheter skal derfor ikke brukes for verktøyenes egen skyld, men der det gir en pedagogisk merverdi.

SkoleLinux

Grunnskolene i Harstad kommune har et felles standardisert og sentralt driftet datasystem basert på halvtykke klienter i Skolelinux. Halvtykke klienter fungerer slik at de er ”tomme bokser” som ved oppstart henter alt det de trenger fra sentrale tjenere. Drift av systemet skjer kun på tjenerne og ikke på klientene. I tillegg har lærere og elever mulighet til å logge seg på systemet med en tynnklient. De kan være hvor som helst i verden og får tilgang dersom de har tilgang til Internett. Tynnklienten kan brukes uavhengig av operativsystem. Tynnklienten gir tilgang til filer og de fleste program. Skjermbildet vises som om du er pålogget en halvtykk klient. Men de egner seg dårlig til tyngre arbeidsoppgaver og har dårlig støtte for lyd og video. Skolene har fremdeles en del Windows-maskiner som blant annet brukes til spesialpedagogisk programvare, og annen programvare som ikke kjører på Linux.

Til oppgaver som videoredigering og tyngre bildebehandling anbefales dedikerte arbeidsstasjoner (Windows, Mac eller Linux) – kraftigere maskiner hvor alt er lokalt på maskinen.

Læringsplattform (LMS)

Harstad kommune bruker læringsplattformen Fronter. En læringsplattform er et webbasert arbeidsområde med en rekke tilgjengelige verktøy for å støtte, administrere og gjennomføre læringsaktiviteter. Hvordan den brukes og til hva er avhengig av hva lærerne gjør den til. Eksempelvis kan elevene uavhengig av tid og rim finne arbeidsplaner, periodeplaner, fagstoff, lenker til aktuelle nettsteder og ressurser, video og lydfiler. Elevene kan gjennomføre digitale prøver, levere inn oppgaver, kommunisere og samarbeide via LMSet. Brukerne gis tilgang til rom og ressurser avhengig av de rollene de er tildelt. Foresatte får tilgang til informasjon fra kommunen og skolen. Kan kommunisere med andre foresatte og lærere. De får innsyn i sine barns fravær og resultat på prøver – dersom skolen har tatt disse verktøyene i bruk.

Les mer i temahefte om LMS (PDF)

IKT-forum

For å sikre at den videre skoleutviklingen med IKT skjer i et helhetlig perspektiv og ut fra pedagogiske vurderinger og behov, er det etablert et IKT-forum som skal styre den videre utviklingen.

Medlemmene i forumet er:

Tabell som viser medlemmene i forumet
Navn Enhet
Ass. rådmann Henry Andersen Rådmannen
Personalsjef Max Jenssen Personal- og organisasjonsenheten
IT-leder Reidar Trekkvoll Personal- og organisasjonsenheten
IT-rådgiver Hans Eidnes Personal- og organisasjonsenheten
Enhetsleder Peder Johnsen Bergseng skole
Enhetsleder Tor Skogvang Hagebyen skole
Enhetsleder Magne Johansen Kanebogen skole
IKT-kontakt Håvard Kolbeinsen Seljestad barneskole
Utdanningsforbundet v. Morten Rennemo Utdanningsforbundet
IKT-koordinator skole Monica Larssen
(gruppas leder)
Økonomi- og utviklingsenheten

Møtereferat

Strategi

En helhetlig strategi for skoleutvikling med IKT skal være en viktig del av en helhetlig strategi for oppvekst i Harstad kommune. Bruk av digitale verktøy omhandler alt fra læringsprosesser, spesialpedagogikk, informasjonsinnhenting, kommunikasjon, samhandling, administrasjon, og drift. Med helhetlig menes derfor at alle aspekter må innarbeides i planprosessen.

Utgangspunktet skal være hvordan digitale verktøy kan brukes i læringsprosesser på en slik måte at de maksimerer den enkelte elevs læring på deres nivå i forhold til kompetansemål gitt i læreplanen. Det vil legges vekt på tilrettelegging for gode samarbeidsformer, refleksjon, utvikling av kompetanse og nye undervisningsopplegg. Viktige faktorer blir samarbeid, refleksjon og deling.

8. februar 2011
Sist oppdatert: 20. mai 2011
Share |
Powered by CustomPublish AS